Τρίτη 4 Δεκεμβρίου 2012

Στο "Ενορία εν δράσει...": Θεία Λειτουργία: «Συμφωνία γης και Ουρανού»


Ένα υποδειγματικό μάθημα κατηχήσεως που αφορά στη Θεία Λειτουργία παρουσίασε ο Αρχιμανδρίτης Μεθόδιος Κρητικός, Ηγούμενος του Ησυχαστηρίου Αναστάντος Χριστού
Πειραιώς, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων "Ενορία εν δράσει..." του Ιερού Ναού Ευαγγελιστρίας Πειραιώς και στη σειρά «Λειτουργική Κατήχηση» με θέμα: «Υπέρ της του κόσμου ζωής» Tο μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας.

«Υπέρ της του κόσμου ζωής», ήταν το θέμα της ομιλίας του και ξεκινώντας τόνισε πως η Εκκλησία είναι το Μυστήριο της παρουσίας του Χριστού στον κόσμο και της ενώσεως του ανθρώπου μαζί του. «Έτσι οι άνθρωποι γίνονται μέλη του σώματός Του και κατά Χάριν τέκνα του Θεού και κληρονόμοι τα Βασιλείας των Ουρανών» είπε.

«Αυτό το γεγονός της ενώσεως με το Χριστό, δεν είναι κάτι που προσπαθούμε να το φανταστούμε, είναι κάτι που το έχουμε, το βλέπουμε μπροστά μας. Συμβαίνει πραγματικά σε κάθε Θεία Λειτουργία» υπογράμμισε ο π. Μεθόδιος, συμπληρώνοντας ότι Θεία Ευχαριστία είναι ο ίδιος ο Χριστός, ο οποίος αποκάλεσε τον εαυτό Του «άρτο της ζωής» που παρέχεται για την σωτηρία του κόσμου.

Επεσήμανε ότι μόνο με τον Χριστό και την κοινωνία του Σώματός Του, ο άνθρωπος έχει ζωή και πως η Θεία Ευχαριστία «είναι το κέντρο της Εκκλησίας μας, είναι το κέντρο της ζωής, είναι το κέντρο του κόσμου». Εκεί γίνεται πραγματικότητα η ένωση των πιστών μεταξύ τους, «γίνεται μία συμφωνία γης και Ουρανού».

Σημείωσε ότι η Θεία Ευχαριστία είναι η γιορτή και το πανηγύρι για εμάς τους Χριστιανούς και πως σε αυτήν ολοκληρώνεται η ζωή μας.

Στη συνέχεια ο π. Μεθόδιος παρουσίασε και εξήγησε απλά και πρακτικά πράγματα με σκοπό να είναι η συμμετοχή όλων στη Θεία Λειτουργία πιο συνειδητή.

Αρχικά ανέφερε ότι η συμμετοχή μας στη Θεία Λειτουργία ξεκινάει από την προσφορά του προσφόρου και του νάματος, του θυμιάματος, του λαδιού των καντηλιών, αλλά και της προσευχής και περισυλλογής μας. «Με χαρά και με φόβο όλα αυτά πρέπει να γίνονται» είπε χαρακτηριστικά υπογραμμίζοντας πως είναι μεγάλη τιμή και μεγάλη ευθύνη η συμμετοχή μας στη Θεία Λειτουργία.

Σημείωσε ότι το μυστήριο αυτό το παρέδωσε ο ίδιος ο Κύριος και πως η Εκκλησία τελεί «το μέγα Μυστήριο της Κοινωνίας του Θεού με τον άνθρωπο» παντού.

«Το πρώτο που χρειαζόμαστε για να τελέσουμε το Μυστήριο της Θείας Λειτουργίας, είναι η σύναξη των πιστών και η παρουσία κανονικώς χειροτονημένου Λειτουργού, που έχει την  Αποστολική διαδοχή, Επισκόπου ή πρεσβυτέρου», είπε ο π. Μεθόδιος, συμπληρώνοντας πως στη συνέχεια χρειαζόμαστε  τον άρτο και τον οίνο, το καθαρό κερί «γιατί στη Θεία Λειτουργία συμμετέχει ολόκληρη η κτίση», το νερό που μας θυμίζει το ύδωρ που έτρεξε από την πλευρά του Κυρίου μας, το θυμίαμα «σύμβολο της προσευχής, αλλά και την χάριτος του Αγίου Πνεύματος».

«Η πρώτη πράξη είναι η λεγόμενη Ακολουθία του καιρού», όπου ο Ιερέας θα «ζητήσει ειδική Ευλογία από το Θεό, για να τελέσει το Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας», είπε και ανέλυσε τα τελούμενα.

Μίλησε για τα άμφια του Ιερέα σημειώνοντας ότι στην Θεία Λειτουργία πρέπει είναι λαμπρά «για να μας θυμίσουν τη Βασιλεία του Θεού» και τόνισε πως «το Πετραχήλι είναι το βασικό άμφιο το οποίο είναι απαραίτητο για να τελέσει ο Ιερέας, οποιανδήποτε Ιεροπραξία».

Για την Αγία Πρόθεση ανέφερε ότι είναι η θέση στην οποία προετοιμάζονται τα δώρα που θα προσφερθούν στη Θεία Λειτουργία. «Είναι σε μία ακρούλα για να μας θυμίσει ότι ο Χριστός γεννήθηκε παράμερα» και παρουσίασε τα Ιερά σκεύη της προθέσεως, ενώ αναφέρθηκε αναλυτικά στην Ακολουθία της.

Έκανε λόγο για την μνημόνευση των ονομάτων, υπογραμμίζοντας  με έμφαση πως μόνο όσοι είναι Βαπτισμένοι Ορθόδοξοι Χριστιανοί μνημονεύονται.

Ολοκληρώνοντας την επεξήγησή του για την Ακολουθία της Προθέσεως σημείωσε ότι «στο Άγιο δισκάριο πλέον έχουμε ολόκληρη την Εκκλησία. Το Χριστό στη μέση και γύρω του την Παναγία μας, τους Αγίους μας και εμάς όλους που αποτελούμε το ένα σώμα του Χριστού».
Στη συνέχεια μίλησε για τα σκεύη που βρίσκονται επάνω στην Αγία Τράπεζα, κάνοντας ιδιαίτερη αναφορά στον Αντιμήνσιο, το οποίο «καθαγιάζεται στα εγκαίνια Ναού» και «είναι μια φορητή Αγία Τράπεζα», όπως χαρακτηριστικά είπε.

Ξεκινώντας την ανάλυση της Θείας Λειτουργίας τόνισε ότι «ξεκινάμε μια πορεία», με προορισμό μας τη Βασιλεία του Θεού, οδηγό το Ευαγγέλιο και συμμετοχή στο Σταυρό του Χριστού.

Ανέφερε ότι το πρώτο μέρος της Θείας Λειτουργίας «ονομάζεται Λειτουργία των Κατηχουμένων», διότι «έχουν δικαίωμα να την παρακολουθήσουν και αυτοί που δεν έχουν βαπτιστεί ακόμα, αλλά προετοιμάζονται».

Μιλώντας για την Μικρή Είσοδο, τόνισε ότι «η Θεία Λειτουργία, φέρνει μπροστά μας την ζωή του Χριστού ολόκληρη και μας καλεί να συμμετάσχουμε σε αυτήν», συμπληρώνοντας πως «η μικρά είσοδος σημαίνει την έξοδο του Κυρίου μας από την αφάνεια, την πορεία του στους ανθρώπους για το κήρυγμα».  Ο Ιερέας κρατάει το Ευαγγέλιο, που είναι ο λόγος του Θεού και προπορεύονται λαμπάδες «που συμβολίζουν τους Προφήτες και τον Ιωάννη τον Πρόδρομο».

«Ο τρισάγιος ύμνος ενώνει τα επίγεια και τα ουράνια…, είναι ο ύμνος που ψάλλετε από τους αγγέλους και τους ανθρώπους» είπε σε άλλο σημείο της ομιλίας του ο π. Μεθόδιος, επισημαίνοντας  πως μετά το Τρισάγιο έρχεται η ώρα των Αναγνωσμάτων με πρώτο το Αποστολικό «που θα μας προθερμάνει για το σπουδαιότερο που θα ακολουθήσει, που είναι ο λόγος του Χριστού, το Ιερό Ευαγγέλιο».

Υπογράμμισε πως στη συνέχεια «τελείωνε η παρακολούθηση για τους Κατηχουμένους και προετοιμαζόμαστε για το δεύτερο μέρος της Θείας Λειτουργίας, που είναι η Λειτουργία των πιστών…».

Αναφερόμενος στη μεγάλη είσοδο, έκανε λόγο για τη μεταφορά των δώρων από την πρόθεση στην Αγία Τράπεζα, περνώντας «μέσα από τη σύναξη των πιστών για να φανεί ότι τα δώρα τα προσφέρουν οι πιστοί». «Αυτή η πορεία μας θυμίζει την πορεία του Κυρίου μας προς το πάθος», συμπλήρωσε και στη συνέχεια αναφέρθηκε στην ομολογία της πίστεως και την Αγία Αναφορά.

Στη συνέχεια ο Ιερέας υψώνει τα Τίμια Δώρα και «τα προσφέρει εξ ονόματος όλων των πιστών» και αφού τα ευλογήσει πρώτα ξεχωριστά και μετά μαζί, «από εκείνη τη στιγμή έχουμε μπροστά μας τον ίδιο το Χριστό ενώπιών μας».

Ακολούθως  αναφέρθηκε στη Θεία Μετάληψη όπου «προετοιμαζόμαστε να πάρουμε το Χριστό μέσα μας», υπογραμμίζοντας πως την ώρα που ο Ιερέας διαμελίζει το σώμα του Κυρίου μας, θυμόμαστε την Σταυρική Του θυσία.

Η Θεία Κοινωνία «είναι η μεγαλύτερη και Ιερότερη στιγμή, όπου ενώνεται πλέον ο Χριστός με τους πιστούς», είπε ο π. Μεθόδιος συμπληρώνοντας πως ενωνόμαστε και μεταξύ μας. «Ένα σώμα, ίδιο αίμα», είπε χαρακτηριστικά.

«Η ‘’Απόλυση’’ έχει ένα νόημα αποστολής. Αυτό που ζήσαμε… να βγούμε κι εμείς να το μεταδώσουμε έξω» κυρίως με τα έργα μας τόνισε λίγο πριν ολοκληρώσει την ομιλία του, υπογραμμίζοντας πως «εάν είχαμε τα μάτια της ψυχής μας ανοιχτά, τότε θα βλέπαμε πράγματι το Χριστό παρόντα, το Σώμα και το Αίμα Του».

Τέλος  ανέφερε θαυμαστά περιστατικά μέσα από τα οποία φάνηκε η «ζωντανή παρουσία του Κυρίου μας» κατά τη διάρκεια της Θείας Λειτουργίας.

«Αφού έχουμε τη Θεία Λειτουργία, έχουμε το παν. Δεν πρέπει να φοβόμαστε τίποτα», κατέληξε ο π. Μεθόδιος.

Την ομιλία μπορείτε να παρακολουθήσετε εδώ
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...